Rekordkvartal för Pierce, trotsar vinterkylan och ökar omsättningen med 48 procent under årets första kvartal.

PUBLISHED 16.04.2018By: Press

2small

Den svenska e-handlaren Pierce AB, som driver butikerna 24MX, XLmoto och Sledstore, ökade sin försäljning under första kvartalet med 48 procent. Rörelseintäkterna uppgick till 202 Mkr jämfört med 136 Mkr under första kvartalet 2017.

“Säljer man motorcykelutrustning ger en kall och lång vinter inte direkt de bästa förutsättningarna. Vi brukar alltid ha tuffare med försäljningen under årets första kvartal, men 2018 har börjat väldigt bra. Det är tydligt att vi lyckats trotsa vinterkylan och levererar ett mycket starkt försäljningsresultat.”, berättar Henrik Zadig, VD Pierce AB.

Pierce är ett av de svenska e-handelsbolag som lyckats bäst med sin internationella expansion, något som nu verkligen visar resultat. När kylan har tagit rejält grepp om norra Europa har bolaget fortfarande bra försäljning från södra Europa. Stora mc-marknader som Italien och Spanien är några av de marknader där bolaget växer snabbast. Hela 78% av rörelseintäkterna under första kvartalet 2018 ligger utanför Sverige vilket visar att Pierce har lyckats bra med sin internationalisering.

”Vi vinner affärer från våra konkurrenter på Europas största och mest konkurrensutsatta mc-marknader, det är ett bra bevis på våra kunder gillar det vi gör. Det är svårt att inte vara annat än väldigt nöjd med starten av 2018. Vi når kraftig försäljningstillväxt på alla marknader och stärker samtidigt vår lönsamhet.”, fortsätter Henrik Zadig, VD Pierce AB.

Pierce säljer kläder, utrustning och reservdelar till motorcyklister. Den första e-handelsbutiken utanför Sverige lanserades 2011 i Finland och idag finns bolaget i 17 länder. Rörelseintäkterna för 2017 landade på 618 miljoner kronor.