E-handelspionjär på väg mot drömmålet

PUBLISHED 12.02.2016By: The Boss

– Omsättningen 2015 den bästa hittills

Pierce AB lanserade sin första e-handelsbutik utanför Sverige 2011. Förra året, 2015, gjorde bolaget en rekordomsättning på 342 miljoner kronor. Nu spänner bolaget bågen och satsar på att öka tillväxttakten ännu mer.

– Det kan låta kaxigt, säger Daniel Petersen, VD Pierce AB, men jag är övertygad om att vi klarar det. Både tekniken och organisationen är anpassade för en kraftig expansion. Och efterfrågan på våra produkter växer ständigt. Utmaningen är inte att lyckas nå försäljningsmålen, det svåra är att göra det med lönsamhet.

Pierces affärsidé är att sälja reservdelar och tillbehör till motorcyklar och snöskotrar. Verksamheten är uppdelad på tre varumärken: 24MX, XLmoto och Sledstore.

Totalt driver Pierce 31 olika e-handelsbutiker i fjorton länder. 75 procent av försäljningen ligger utanför Sverige. Bara under 2015 har man etablerat webbhandel i tre nya länder. Vägen till framgång har varit att tänka globalt, eller snarare europeiskt, och agera lokalt ut i minsta detalj.

Pierce AB grundades 2009 av de båda entreprenörerna Stefan Rönn och Daniel Petersen. Det första lagret rymdes i en container utanför Stefans garage. Stefan är numera bolagets verksamhetschef. Det som skiljer Pierce från många andra e-handelsbolag är att bolaget har varit lönsamt sedan starten, vuxit med hjälp av eget kapital samt utvecklat webbtekniken på egen hand. Först 2014 tog Pierce in en extern finansiär, Procuritas.