E-handelspionjär på väg mot miljardmålet

PUBLISHED 16.11.2018By: Press

Ännu ett rekordkvartal för Pierce, ökar omsättningen med 55 procent under årets tredje kvartal

Tredje kvartalet 2018 utvecklades mycket starkt för den svenska e-handlaren som driver nätbutikerna 24MX, XLmoto och Sledstore. Pierce AB ökade sin försäljning under tredje kvartalet med 55 procent (46% valutajusterat). Intäkterna uppgick till 230 Mkr jämfört med 149 MSEK under samma period föregående år. Fram till utgången av tredje kvartalet i år har försäljningen ökat med 243 MSEK till 682 MSEK, en ökning med hela 55% jämfört med samma period föregående år.

Internationell expansion bakom succén

Pierce lanserade sin första e-handelsbutik utanför Sverige 2011 och idag finns bolaget på 17 europeiska marknader. Bolaget är utan tvekan en av de svenska e-handlare som bäst utnyttjat den potential som finns i Europa, med nästan 60% av försäljningen utanför Norden.

-Vi växer kraftigt på våra europeiska marknader. Även om vårt förvärv av den spanska konkurrenten Motobuykers under första kvartalet i år bidrar till ökningen, växer vi fortsatt främst organiskt. Vi vinner affärer från våra konkurrenter på Europas största och mest konkurrensutsatta mc-marknader, det är ett bra bevis på våra kunder gillar det vi gör och att vi lyckats positionera oss väl för fortsatt långsiktig framgång, säger Henrik Zadig VD Pierce AB.

Fortsätter investera i en bättre shoppingupplevelse

Pierce, som redan har fyra kontor utanför Sverige, har nyligen öppnat bolagets andra kontor i Spanien, denna gång i centrala Barcelona. Det nya kontoret ska hantera delar av bolagets kundtjänst på 15 språk.

-Att stärka vår kundtjänst är en del i vår strategiska plan för att våra kunder ska få en ännu bättre shoppingupplevelse. Vi är idag 370 anställda, varav över 50 personer på vårt nya kontor i Barcelona. Målet är att ytterligare förbättra vår service och tillgänglighet, säger Henrik Zadig VD Pierce AB.

-Vi har även flyttat till större lokaler i Storbritannien för att genomföra vår pågående plan för att skapa det bästa innehållet i vår bransch. I lokalerna bygger vi bolagets tredje videostudio och en studio för kommande Podcasts. Våra kunder ska inte bara få tillgång till ett stort sortiment och starka erbjudanden, utan också få ta del av inspiration och information kring deras passion för motorcyklar, fortsätter Henrik Zadig.